Børn & Unge
ENIGMA tilbyder undervisning til alle aldersgrupper – både dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser. Med de yngste går vi på opdagelse i kommunikationens historie og rejser til en verden uden iPads og internet. Med de større udforsker vi, hvordan teknologien har ændret de måder vi kommunikerer med hinanden og den kommunikation vi møder hver dag. Vi klæder børn og unge på til at kunne navigere bevidst og kritisk i den digitale verden.

YOUTUBERE OG ONLINE REKLAME - Elsssker min nye telefon

Eleverne er youtubere og skal lave sponsorerede indlæg for historiske telefoner. "Hej alle sammen, i dag skal vi lave en lyric prank, og så skal I lige se min helt nye telefon ... Ericofonen!" Hvordan ville en youtuber have markedsført Danmarks første telefon eller den første med drejeskive? Eller hvad med designikonet Ericofonen eller en slæbbar mobiltelefon på 5,5 kg?
HUSKUNSTNERFORLØB - Ting der digter
Forfatteren Peter Adolphsen eller digteren Sternberg styrer fortælle- og skriveværkstedet, og hjælper eleverne med at bruge litteraturen til at åbne nye fortællinger på museet. Eleverne går på opdagelse i museets udstillinger for at finde historiske genstande, der taler til deres fantasi.
HUSKUNSTNERFORLØB - Ting der digter
Forfatter Peter Adolphsen eller digter Sternberg styrer fortælle- og skriveværkstedet, og hjælper eleverne med at bruge litteraturen til at åbne nye fortællinger på museet. Eleverne går på opdagelse i museets udstillinger for at finde historiske genstande, der taler til deres fantasi.
ONLINE SIKKERHED - Vi ved ... hvad du lavede sidste sommer

Vores online data er guld værd. De kan bruges til fantastiske og gode formål, men kan også misbruges til formål, vi ikke ønsker. I den digitale verden har indsamlingen af vores data nået hidtil historisk usete højder. Overalt hvor vi færdes på nettet afgiver vi data og sætter digitale fodspor, som store tech-firmaer tjener penge på og it-kriminelle forsøger at udnytte. I forløbet skal eleverne optage kampagnevideoer om ”digitalt selvforsvar”.
WiFive - Det gode digitale fællesskab

WiFive’s formål er at styrke det digitale fællesskab blandt elever i indskolingen og på mellemtrinnet. Den digitale udvikling har medført, at afstanden mellem mennesker aldrig har været kortere. Imidlertid er vores digitale interaktion på fx sociale medier ofte udfordret af mangel på fællesskab, normer og værdier.
Overvågningens historie

Du er omgivet af øjne som aldrig hviler. Af kameraer og mikrofoner som aldrig slukker. Din færden kan følges på nettet på mobilen og på dine indkøb. Er overvågningen blevet en så naturlig del af din hverdag at du ikke skænker den en tanke? Som uskyldig har du jo alligevel ikke noget at skjule?
Bliv Cybersikker med Emma - Digital sikkerhed

Vi dykker ned i kommunikationens fantastiske historie sammen med Emma Gad – hun kan nemlig tydeligt huske dengang telefonen blev opfundet og ændrede verden for altid. Hun har en masse gode råd til, hvad vi skal tænke på, når vi bruger teknologien til at tale sammen. Det er op til jer at finde ud af, om Emmas råd kan bruges til noget i den digitale verden.
Iværksætterakademi for børn

Sammen med foreningen Go Zebra, starter vi et børne-iværksætterakademi på ENIGMA, hvor 10-13-årige børn kan prøve kræfter med iværksætteri og innovation efter skole gennem sjove og legende aktiviteter.
YOUTUBERE OG ONLINE REKLAME - Elsssker min nye telefon

Eleverne er youtubere og skal lave sponsorerede indlæg for historiske telefoner. "Hej alle sammen, i dag skal vi lave en lyric prank, og så skal I lige se min helt nye telefon ... Ericofonen!" Hvordan ville en youtuber have markedsført Danmarks første telefon eller den første med drejeskive? Eller hvad med designikonet Ericofonen eller en slæbbar mobiltelefon på 5,5 kg?
MEDUSA - et rollespil om sande og falske nyheder

MEDUSA er et læringspil om journalistik, mediedækning og kildekritik. Eleverne spiller nyhedsjournalister, der skal dække konflikten i det fiktive land Uturgien. Her har præsidenten netop lukket for befolkningens adgang til internettet, så det er ikke nogen nem opgave at finde sandheden i strømmen af informationer.