Børn & Unge

ENIGMA tilbyder undervisning til alle aldersgrupper – både dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser. Med de yngste går vi på opdagelse i kommunikationens historie og rejser til en verden uden iPads og internet. Med de større udforsker vi, hvordan teknologien har ændret de måder vi kommunikerer med hinanden og den kommunikation vi møder hver dag. Vi klæder børn og unge på til at kunne navigere bevidst og kritisk i den digitale verden.

Kom og byg de fedeste dimser

Her kan du bygge alt fra en fed lampe, en hurtigt-ræsende bil til seje højtalere. Her kan du i fællesskab skabe nye venskaber i ét af vores helt nye MakerSpace-værksteder.‍

Design dit eget brætspil

Er du glad for brætspil eller spiludvikling? Eller er du glad for teknologi? Så kom med på holdet og prøv kræfter af med spiludvikling, laserskæring og 3D-print.

WiFive - Det gode digitale fællesskab

WiFive’s formål er at styrke det digitale fællesskab blandt elever i indskolingen og på mellemtrinnet. Den digitale udvikling har medført, at afstanden mellem mennesker aldrig har været kortere. Imidlertid er vores digitale interaktion på fx sociale medier ofte udfordret af mangel på fællesskab, normer og værdier.

Overvågningens historie

Du er omgivet af øjne som aldrig hviler. Af kameraer og mikrofoner som aldrig slukker. Din færden kan følges på nettet på mobilen og på dine indkøb. Er overvågningen blevet en så naturlig del af din hverdag at du ikke skænker den en tanke? Som uskyldig har du jo alligevel ikke noget at skjule?

Bliv Cybersikker med Emma - Digital sikkerhed

Vi dykker ned i kommunikationens fantastiske historie sammen med Emma Gad – hun kan nemlig tydeligt huske dengang telefonen blev opfundet og ændrede verden for altid. Hun har en masse gode råd til, hvad vi skal tænke på, når vi bruger teknologien til at tale sammen. Det er op til jer at finde ud af, om Emmas råd kan bruges til noget i den digitale verden.

Iværksætterakademi for børn

Sammen med foreningen Go Zebra, starter vi et børne-iværksætterakademi på ENIGMA, hvor 10-13-årige børn kan prøve kræfter med iværksætteri og innovation efter skole gennem sjove og legende aktiviteter.

Vi ved... hvad du lavede sidste sommer

I ENIGMAs makerspace skaber eleverne deres egne ”digitale selvforsvars-videoer”, hvor de formidler, hvilke praktiske forholdsregler, man selv kan tage for at undgå misbrug og udnyttelse. Målet med videoerne er at oplyse de yngre elever på skolen om, hvad de skal være opmærksomme på og selv kan gøre for at tage kontrol over deres digitale liv.

Medusa

MEDUSA er et læringspil om journalistik, mediedækning og kildekritik. Spillet iscenesættes med en række fiktive nyhedsudsendelser og hjemmesider, som eleverne skal forholde sig til som medarbejdere på avisredaktioner.

Pac-man re-invented

Eleverne skal opfinde deres egne computerspils-controllere, der gør Pac-Man mere socialt og giver spillet nyt liv.

Postmysteriet – tegn jeres egne frimærker

Postbuddet på ENIGMA har brug for jeres hjælp! Der er sket noget skrækkeligt. Et brev er forsvundet i tiden og det er ikke et hvilket som helst brev – det er et kærestebrev!