I ENIGMAs kælder har vi ikke bare skabt en historisk udstilling om digitale spil — fra billedrør til fladskærme. Det er en aktiv arkadehal, hvor man næsten kan lugte popcornene og smage Jolly-Colaen.
Computerspillet er vor tids mest succesfulde kulturprodukt, og det hele begyndte inde i arkadehallerne og nede på grillbaren, hvor de lysende maskiner var portaler ind til nye spændende verdener. I ENIGMAs arkadehal møder du både 80ernes arkadehelte, nutidens professionelle e-atleter, orkerne, elverne og alle dem, der bebor spillene foran og bagved skærmen. Sæt dig til rette ved Atarien, Nintendoen, C64’eren eller Amigaen, hvor du kan genopleve eller helt på ny opdage følelsen af spilrevolutionen.
Udstillingen er skabt i samarbejde med Bip Bip Bar og Chrisstoffer Daniel.
Fra 20. november 2024 kan du opleve historien om de tekniske og spilmæssige nybrud, der formede hvordan vi kan spille sammen. Men fortalt på en måde, du måske aldrig har oplevet før.
Temaudstillingen ’Historien om Player Two’ vil vække minder og nostalgi, når vi inviterer publikum til at opleve spilhistorien gennem spil som Pong, Super MarioBros. og Street Fighter II. Alle spil, der i deres samtid har bidraget med nye muligheder for datidens spillere. Vi sætter fokus på de karakterer, som ellers typisk var den sure nødvendighed, når førstevælgeren havde valgt at spille som hovedkarakteren. I ’Historien om Player Two’ er det for eksempel pludselig Luigi - og ikke Mario - fra Super Mario Bros.- spilserien, der fylder.
’Historien om Player Two’ er første resultat af et unikt nyt samarbejde mellem forsker, Efram Sera-Shriar, og studerende fra Københavns Universitet, kurator, samler og medejer af Bip Bip Bar, Chrisstoffer Daniel Paluszewski og ENIGMA - Museum for post, tele og kommunikation.