Udskoling og ungdomsuddannelser
Vores undervisningsforløb understøtter folkeskolens læringsmål og klæder eleverne på til at kunne navigere bevidst og kritisk i den digitale verden. Med de yngste går vi på opdagelse i kommunikationens historie og rejser til en verden uden iPads og internet. Med de større udforsker vi, hvordan teknologien har ændret måden, som vi kommunikerer på og indholdet af den kommunikation, vi møder hver dag.
MEDUSA
Download
Et rollespil om sande og falske nyheder
Regeringen har lukket for befolkningens adgang til internettet og der går rygter om uroligheder i gaderne. De eneste officielle nyheder, der kommer ud, er fra landets statskontrollerede tv-kanal. De eneste andre informationer, journalisterne får, kommer fra organisationer, bloggere og aktivister på internettet, hvor en gruppe ved navn MEDUSA offentliggører oplysninger om situationen. Løbende tikker nye beskeder, videoer og Twitter-opslag ind, men kan man stole på kilderne?
Hver gruppe skal lave et otte minutters tv-indslag om Uturgien. De får tildelt forskellige roller. Nogle er udenrigskorrespondenter, andre er erhvervsjournalister eller interneteksperter. Og så er der redaktøren, der skal holde styr på sine ansatte og følge med i, hvad de har opsnappet. Undervejs i forløbet udvikler historien sig og eleverne skal hele tiden vurdere troværdigheden af de oplysninger og kilder de møder.
Læringsmål
Forløbet er rettet mod Danskfagets tværgående tema It og Medier med fokus på elevpositionerne eleven som kritisk undersøger, analyserende modtager og målrettet producent. Eleverne reflekterer og diskuterer afsender- og modtagerforhold i de nyheder og den kommunikation de møder online. Eleverne oplever, hvordan nyheder produceres og får redskaber til at forholde sig kritisk til mediernes fremstillinger og vinklinger af begivenheder.
Mandag-fredag kl. 10:00-14:00 inkl. 30 minutters pause. Pris: 1.700 kr. ekskl. moms.
ONLINE SIKKERHED
Download
Vi ved ... hvad du lavede sidste sommer
Målet med elevernes kampagnevideoer er at oplyse en målgruppe (f.eks. de yngre elever på skolen) om, hvad de skal være opmærksomme på og selv kan gøre for at tage kontrol over deres digitale liv, så vi kun deler de data, vi selv ønsker at dele. Hvilke praktiske forholdsregler, kan man selv tage for at undgå online misbrug og udnyttelse?
Eleverne samler inspiration til deres videoer i ENIGMAs udstillinger og undersøger hvilke historiske teknologier, der gennem tiden har skabt nye muligheder for at indsamle og beskytte data. De enevældige konger spionerede på deres undersåtter og fjender ved at åbne forseglede breve. Siden da er frihedsrettigheder om brevhemmelighed og persondata blevet grundsten i demokratiet. Samtidig har den teknologiske udvikling både skabt nye muligheder for at indsamle og beskytte data. Under 2. Verdenskrig udspillede en af verdenshistoriens største kampe om data sig – med krypteringsmaskinen, Enigma, i hovedrollen.
Læringsmål
Forløbet er rettet mod Danskfagets tværgående tema It og Medier med fokus på elevpositionerne eleven som kritisk undersøger, analyserende modtager og målrettet producent. Kompetenceområdet kommunikation er desuden i spil, når eleverne diskutere betydningen af digitale kommunikationsteknologier for eget liv og fællesskab.
Forløbet er inspireret af formålet for forsøgsfaget Teknologiforståelse om, at eleverne skal kunne deltage konstruktivt og kritisk i udvikling af digitale artefakter og forstå deres betydning. Særligt kompetenceområdet digital myndiggørelse bringes i spil, når eleverne skal vurdere og forholde sig kritisk til digitale artefakters formål og intentionalitet og betydning for egne handlemuligheder og for samfundet. Kompetenceområdet teknologisk handleevne er i spil, når eleverne skaber videoer om sikker adfærd på nettet.
Mandag-fredag kl. 10:00-13:30 inkl. 30 minutters pause. Pris: 1.500 kr. ekskl. moms.
YOUTUBERE OG ONLINE REKLAME
Download
Elsssker min nye telefon
Eleverne laver deres egne YouTube-videoer og skal tænke som virksomheder, når de vurderer, hvilken type youtuber der egner sig bedst til at sælge deres historiske telefon. Her skal eleverne både forholde sig til budskab, målgruppe og afsenderforhold.
Den teknologiske udvikling har både forandret børn og unges medieforbrug og den måde, virksomheder markedsfører deres produkter på. Vi bliver bombarderet med reklamer på de sociale medier. Youtubere og Instagrammere, de såkaldte influencers, tjener penge på at markedsføre virksomhedernes produkter på deres platforme, og det kan ofte være svært at få øje på, hvornår indholdet er kommercielt, og hvornår det ikke er.
Læringsmål
Forløbet er rettet mod Danskfagets tværgående tema It og Medier med fokus på elevpositionerne eleven som kritisk undersøger, analyserende modtager og målrettet producent. Kompetenceområdet kommunikation er desuden i spil, når eleverne diskutere betydningen af digitale kommunikationsteknologier for eget liv og fællesskab.
Forløbet er inspireret af formålet for forsøgsfaget Teknologiforståelse om, at eleverne skal kunne deltage konstruktivt og kritisk i udvikling af digitale artefakter og forstå deres betydning. Særligt kompetenceområdet digital myndiggørelse bringes i spil, når eleverne skal vurdere og forholde sig kritisk til digitale artefakters formål og intentionalitet og betydning for egne handlemuligheder og for samfundet. Kompetenceområdet teknologisk handleevne er i spil, når eleverne skaber videoer om sikker adfærd på nettet.
Mandag-fredag kl. 10:00-13:30 inkl. 30 minutters pause. Pris: 1.500 kr. ekskl. moms.