Opening October 1st 2022
Buy the annual pass
info
Køb billet
Martin Gerster Johansen|Martin Gerster Johansen
12
/
02
/
2013

Fra Piet Hein til isbjørnen Oswald - ny udstilling om danskerne og datamaterne

Engang var computerne at finde i kølige haller blandt mennesker i hvide kitler. Senere fandt de vej til skrivebordene på arbejdspladserne. Så til dagligstuerne teenageværelserne hjemmekontorerne og nu lommerne hos folk på farten. I 50 år har vi trykket tastet og klikket. Vores maskiner har regnet den ud for os husket for os kommunikeret og underholdt. I dag kan vi svært forestille os en hverdag uden vores computere.

Dansk Datahistorisk Forening har i samarbejde med Post & Tele Museum åbnet en udstilling om hvordan computeren er blevet en stadig større del af vores hverdag. Til daglig holder foreningen til i Ballerup hvor den råder over et magasin på 1.000 m2 med genstande og arkivalier fra dansk datahistorie. Nu kan et udvalg ses på Post & Tele Museum.

GIER var Regnecentralens anden maskine. Den første hed DASK. I udstillingen kan du dyste mod GIER i computerspillet NIMBI udviklet af Piet Hein

Papir og huller etter og nuller

Den klædeskabs-store GIER-maskine udviklet af Regnecentralen i 1959-61 er med nutidens målestok ikke meget mere end en forvokset lommeregner. GIER står for Geodætisk Instituts Elektroniske Regnemaskine og blev udviklet til Geodætisk Institut hvor den skulle hjælpe til med beregning af landkort. Når man skulle snakke med GIER - fortælle hvad den skulle gøre eller modtage dens beregninger - var det ved hjælp af hulstrimler. Brugervenlighed var endnu ikke et vigtigt ord når det kom til elektronhjerner. Men det var til at forstå hvad data bestod af: Uden for maskinen bestod data af huller i uendelige baner af papir. Når maskinen arbejdede var det elektriske signaler og lagring i ringmagneter: positive eller negative 0'er og 1'er - Bits.

Udtrykket "Det var vel nok ærgeligt vi prøver igen!" var ofte at høre da Oswald var på skærmen i slutningen af 1980'erne

Værktøj... og legetøj

Computeren er i dag blevet nemmere at snakke med. Vi kan se hvad den vil os på skærme med millioner af farver og vi kan give den ordrer fra mus tastaturer og touchskærme. I takt med at menneske og maskine har lært at kommunikere med hinanden har vi også lært at have det sjovt sammen.

I 80'erne blev hjemmecomputeren et stadig mere almindeligt syn og her var det ikke behovet for hjemmearbejdspladser der drev lysten men muligheden for at lade sig suge ind i de farverige digitale verdener som computerspillene lokkede med. I udstillingen kan man prøve et ægte 80'er-spil som mange har set men få har prøvet. "OsWald" kunne i slutningen af 80'erne spilles hvis man var heldig nok til via telefonen at komme igennem til TV2's Eleva2ren. Med sin trykknaptelefon kunne man styre den charmerende isbjørn fra isflage til isflage og med lidt held vinde fine gaver. I udstillingen er der ingen gaver men en autentisk oplevelse af hvordan det måske var at være live i fjernsynet.

Men computerspillet blev ikke opfundet med de farverige 80'ere. Selv GIER kunne underholde. Kolossen kunne både spille musik og udfordre mennesket til et spil NIMBI. NIMBI var et spil udviklet af Piet Hein inspireret af en leg med tændstikker. Også det kan prøves i udstillingen i en simulation af det originale spil.

Udstillingen er findes på museets 4. sal og er som resten af museet åben alle ugens dage 10-16. Entre er gratis. Udstillingen er åben indtil udgangen af skolernes sommerferie 2013.

No items found.

Læs også

No items found.
Til Bloggen

Mere

Til Bloggen

Nyheder