0

Det kan publikum se frem til, når ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation åbner i 2021

Ejendoms- og servicevirksomheden Jeudan har i samarbejde med PostNord og TDC Group skabt grundlaget for, at danskerne i slutningen af 2021 kan gå på opdagelse i kommunikationshistorien. Museet er vokset ud af Post & Tele Museum, som indtil 2015 lå i Købmagergade i København. Når museet slår dørene op for publikum i slutningen af 2021, bliver det til et ambitiøst museumsprojekt, som med udgangspunkt i historien undersøger nutid og fremtid inden for så højrelevante emner som overvågning, digital dannelse og fake news.

”Vi belyser emner, som berører alle danskere, hvad enten de ser sig selv som museumsgæster eller ej”, siger museumsdirektør Jane Sandberg.

”Vi er alle borgere i en verden fuld af kommunikation. Vi er på døgnet rundt, og har med de digitale kanaler fået mulighed for selv at udkomme, når vi har lyst. Men de mange fine muligheder til trods, så er tonen ofte skarp og rå, og den offentlige debat er udfordret. Næsten dagligt bliver vi præsenteret for nyheder om lækkede cpr-numre eller private billeder, der ikke skulle have været delt. Vi er også borgere i en verden, hvor vi skal gå endnu mere kritisk til vores medier, og vi skal kunne gennemskue teknologier for at mestre dem. Alt det tager ENIGMA livtag med i vores kommende udstillinger, hvor vi har et særligt fokus på at være relevante for børn og unge”, siger Jane Sandberg.

”Vi har i vores udstillinger arbejdet med et skarpt fokus på at inddrage vores gæster. Vi inviterer til, at de deler deres egne erfaringer, og vi har i udstillingsarkitekturen lagt op til samtale- og debatarealer, hvor gæster møder museets eksperter og nogle af museets mange samarbejdspartnere, ikke mindst det foreningsliv, som ENIGMA allerede har samarbejdet med i nogle år. Børn kan fx lære at kode af foreningen After Nows frivillige, og får man lyst til at teste sine innovative evner, kan man gå i museets Makerspace, hvor der kan eksperimenteres med teknologiudvikling”.

Helt ny konstruktion
Den ikoniske bygning, som huser museet, har siden åbningen i 1922 været ejet af PostNord, som nu giver stafetten videre til Ejendoms- og servicevirksomheden Jeudan, der ud over at være ny ejer af bygningen også investerer i bygningens og museets fremtid ved at ombygge huset til et moderne museum.

Illustration: Bertelsen & Scheving Arkitekter

”Jeg er glad for, at vi med overdragelsen af den ikoniske bygning har sikret en spændende fremtid for ENIGMA, der skal binde fortid, nutid og fremtid sammen og bidrage til især børns og unges kommunikative forståelse og dannelse. Bygningen på Øster Allé bliver en storslået ramme for museet og dets arbejde med at gøre udviklingen af vores måde at kommunikere med hinanden på relevant for museumsgæsterne. I mine øjne er vi nu med til at forankre den gode tone og kommunikation med omtanke for hinanden i de kommende generationer”, siger bestyrelsesformand for ENIGMA og adm. direktør i PostNord, Peter Kjær Jensen.

Fire udstillinger
Publikum vil blive mødt af fire udstillingsområder, når ENIGMA åbner. Museets samlinger skildrer den danske kommunikations- og mediehistorie fra postvæsnets oprettelse i 1624, over massekommunikation i lyde og billeder og til vor tids digitale virkeligheder. I fire udstillings- og aktivitetsområder vil det nye ENIGMA løbende undersøge og formidle vores alles kommunikationshistorie, -nutid og -fremtid.

Kommunikation i krise er en udstilling om, hvordan frygt for terror, krig og samfunds-nedbrydende kriser påvirker måden, vi kommunikerer på. I vores færden på nettet konfronteres vi dagligt med nye historier om mennesker og mekanismer, der truer os som samfund og individer; ofte med højteknologiske kommunikationsteknologier som våben. Men har det altid været sådan?

Kommunikation i krise leder efter masseovervågningens oprindelse i tiden omkring første verdenskrig, åbner den hemmelige Enigma-maskines kodebeskeder, tager dig under jorden i koldkrigsbunkeren og frem mod det nye årtusindes fragmenterede medieverden, hvor fake news er en trussel, vi alle skal forholde os til.

Hands on! Når kommunikation bliver til undersøger innovationsånd, opfindelser og kreativitet. Der er en lige linje fra opfinderen Valdemar Poulsen og hans første trådløse kommunikationsopfindelse over piratradio og pigtrådsmusik til mobilen i din lomme. Hvis man skal forstå den teknologiske udvikling, er det ikke blot geniale ideer og storslåede salgsvisioner, der skal i fokus, men den faktiske brug og tilegnelse af teknologierne blandt menneskene ude i samfundet: Som da SMS’er viste sig ikke kun at være til hurtige business typer, men også til smileys; eller da de fem datamater som IBM i 1943 troede ville dække hele verdens behov blev til personlige computere i hvert et hjem. Museumsrummet er lige dele værksted og magasin over den danske kommunikationshistories vildeste ideer. Her får skoler, foreninger og museumsgæster chancen for med historien som kulisse at designe og hacke deres egne opfindelser.

ENIGMAs Arcade er ikke bare en historisk udstilling om digitale spil, men også en aktiv arcadehal, hvor man næsten kan lugte popcornene og smage jollycolaen. Computerspillet er vor tids mest succesfulde kulturprodukt, og det hele begyndte inde i arcadehallerne og nede på grillbaren, hvor de lysende maskiner var portaler ind til nye spændende verdener.

I ENIGMAs arcade møder du både 80ernes arcadehelte, nutidens professionelle e-atleter, orkerne, elverne og alle dem, der bebor spillene foran og bagved skærmen. Sæt dig til rette ved Atarien, Nintendoen, C64’eren eller Amigaen og genoplev eller opdag følelsen af spilrevolutionen. Udstillingen bliver skabt i samarbejde med Bip Bip Bar og Chrisstoffer Daniel.

ENIGMAs Verden er en legeplads for de yngste og deres voksne. Her kan du kravle op og rutsje ned og sammen med resten familien være med, når vi åbner op for mobiltelefoner og iPads og undersøger skærmenes fascinationskraft og deres plads i vores hverdag.
For vi elsker vores skærme! Nogle gange så meget, at vi forsvinder ind i dem. Men her gør vi det sammen. I ENIGMAs børneområde kan børn og forældre sammen rejse ind i skærmens univers og opleve den digitale verden i fysisk form. Leg med filtre på jeres digitale familieportræt, spil gæt og grimasser med emojis eller forstå moderne teknologi gennem leg med historiske genstande.

Illustration: Bertelsen & Scheving Arkitekter

Fakta
ENIGMA drives af Post & Tele Museums Fond, stiftet i 1996 af TDC Group og PostNord. De to virksomheder støtter fortsat museets drift. Museet modtager ingen offentlig støtte fra hverken stat eller kommune. Museet har en bestyrelse på 9 personer, hvor adm. direktør for PostNord Peter Kjær Jensen er formand. Museets direktør er Jane Sandberg.

Museet har modtaget fondsstøtte til de kommende udstillinger fra A.P. Møller Fonden, Augustinusfonden og Knud Højgaards Fond.

Museumsbygningen ejes af ejendomsselskabet Jeudan, som også har bidraget til finansieringen af ombygningen og finansieringen af bygningen.

Ombygningen af ENIGMA tegnes af Bertelsen & Scheving Arkitekter ved Jens Bertelsen
ENIGMA har i samarbejde med Københavns Kommune etableret et Makerspace – et digitalt sløjdlokale – som bruges af børn og unge fra københavnske skoler i skoletiden, men som bliver en del af de kommende udstillinger som et tilbud til alle museets gæster.

ENIGMA driver et LæringsLab, hvor børn og unge fra hele landet kan lære om bl.a. teknologi, innovation, kommunikationshistorie og fake news.

ENIGMA har i samarbejde med Coop siden 2018 gennemført flere end 100 samtalemiddage i dagligvarebutikker i hele landet med udgangspunkt i ENIGMAs samtalemenu.

ENIGMA er partner i Radio Loud og leverer hver uge to timers radio; programmet All Caps handler om, hvad der rører sig på de på sociale medier, mens programmet Vi er data handler om vores drøm om teknologien som vores tjener, og vores frygt for teknologien som vores betvinger.

Skribent

Martin Gerster Johansen

Martin Gerster Johansen er udstillingschef på ENIGMA. Martin Gerster Johansen is head of exhibitions at ENIGMA.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.