MELLEMTRIN


EMMA OG DEN TYRANNISKE TELEFON

Digital dannelse, takt og tone

Vi elsker vores mobiltelefoner! De kan hjælpe os med alt – eller næsten alt. Men er det egentlig os, der styrer vores mobiltelefoner, eller er det dem, der styrer os? Måske findes svaret i kommunikationens fantastiske historie.

Vi tager et smukt omstillingsbord frem fra museets skattekammer og undersøger sagen sammen med jer og en nydelig dame, der hedder Emma Gad – hun kan nemlig tydeligt huske, dengang telefonen blev opfundet.

Emma har en masse gode råd til, hvad vi skal tænke på, når vi kommunikerer uden at kunne se hinanden. Det er op til jer at finde ud af, om Emmas råd kan bruges til noget i den digitale verden.

 

Læringsmål 

Dansk: Forløbet er rettet mod det tværgående tema It og medier med fokus på elevpositionen eleven som ansvarlig deltager samt kompetenceområdet It og kommunikation. Eleverne diskuterer konsekvenserne af vores kommunikation på internettet og vores forhold til teknologi.

Historie: Forløbet understøtter ligeledes historiefagets kompetenceområde: Kronologi og sammenhæng, når eleverne sammenligner væsentlige træk ved ansigtsløs kommunikation før og nu.

 


Praktiske oplysninger

Varighed: ca. 90 min.
Pris: 500 kr.
For mere information kontakt læringsdesigner Mads Danker Danielsen på mdd@enigma.dk eller ring på telefon 33 41 09 00.


SÆT STRØM TIL HISTORIEN

Maker-teknologi og historiske opfindelser

Vi rejser tilbage til tiden under 2. verdenskrig, hvor kommunikationsteknologi kunne betyde forskellen på liv og død. Eleverne træder ind i rollerne som opfindere, når de selv bygger kommunikationsredskaber med potentiale til at forandre verden. Med de små elektroniske byggeklodser littleBits bygger eleverne en telegraf og en radio, så de kan telegrafere deres livsvigtige beskeder med morsekode.

Men fjenden lytter med! Hvordan får vi krypteret vores beskeder, så vores hemmelige planer ikke bliver afsløret?

 

Læringsmål

Natur/teknologi: Forløbet er rettet mod temaet teknologi og ressourcer med fokus på kompetenceområderne undersøgelse, perspektivering og kommunikation. Eleverne bygger og vurderer historiske opfindelser og perspektiverer dem til omverden og den tid de er blevet udviklet i.

Historie: Forløbet understøtter ligeledes historiefagets kompetenceområde kronologi og sammenhæng, når eleverne sammenligner anvendelsen af hemmelig kommunikation før og nu.

Praktiske oplysninger

Varighed: ca. 90 min.
Pris: 500 kr.
For mere information kontakt læringsdesigner Mads Danker Danielsen på mdd@enigma.dk eller ring på telefon 33 41 09 00.


KOMMUNIKATIONSLABORATORIET

 

Teknologiforståelse og engineering

I kommunikationslaboratoriet skal eleverne opfinde og bygge fremtidens kommunikationsteknologier.

Den digitale revolution har forandret den måde, vi kommunikerer med hinanden og den måde vi er sammen på. Men hvilke begrænsninger sætter de digitale teknologier for vores måder at kommunikere med hinanden? Og hvordan undgår vi, at kommunikationsstrømmen bliver til støj?

I kommunikationslaboratoriet bliver eleverne hyret af den fiktive teknologivirksomhed Sensetech, der vil forandre verden med menneskevenlige teknologier, der taler til alle sanser. Eleverne designer og bygger deres teknologier med læringsteknologien littleBits.

 

Læringsmål

Natur/teknologi:
Forløbet er rettet mod temaet teknologi og ressourcer med fokus på kompetenceområderne undersøgelse, perspektivering og kommunikation. Eleverne bygger og vurderer opfindelser og perspektiverer dem til omverden.

Teknologiforståelse
Forløbet er inspireret af formålet for forsøgsfaget Teknologiforståelse om, at eleverne skal kunne deltage konstruktivt og kritisk i udvikling af digitale artefakter og forstå deres betydning.

Særligt kompetenceområdet digital design og designprocesser bringes i spil, når eleverne skal designe, konstruere, modificere og evaluere digitale artefakter, der løser relevante problemstillinger for individ, fællesskab og samfund.

Kompetenceområdet teknologisk handleevne er i spil, når eleverne skal vurdere, vælge og bruge digitale teknologier i autentiske situationer.

Praktiske oplysninger

Varighed: ca. 3 timer
Pris: 1000 kr.
For mere information kontakt læringsdesigner Mads Danker Danielsen på mdd@enigma.dk eller ring på telefon 33 41 09 00.


PAC-MAN RE-INVENTED

Teknologiforståelse og engineering

Eleverne skal opfinde deres egne computerspils-controllere, der gør Pac-Man mere socialt og giver spillet nyt liv. Eleverne arbejder med engineering-metoden, når de gør deres egne idéer til virkelighed og skaber prototyper, vi kan teste sammen.

Prototyperne bygger vi med læringsteknologierne Makey Makey og littleBits, der gør teknologien håndgribelig for eleverne og kan gøre alle elektrisk ledende materialer til controllere – lige fra bananer til blyantstreger.

Læringsmål

Natur/teknologi:
Forløbet er rettet mod temaet teknologi og ressourcer med fokus på kompetenceområderne undersøgelse, perspektivering og kommunikation. Eleverne bygger og vurderer opfindelser og perspektiverer dem til omverden.

Teknologiforståelse
Forløbet er inspireret af formålet for forsøgsfaget Teknologiforståelse om, at eleverne skal kunne deltage konstruktivt og kritisk i udvikling af digitale artefakter og forstå deres betydning.

Særligt kompetenceområdet digitalt design og designprocesser bringes i spil, når eleverne med digitale teknologier designer og konstruerer en computerspils-controller, der udtrykker en idé. 

Kompetenceområdet teknologisk handleevne er i spil, når eleverne skal vurdere, vælge og bruge digitale teknologier i autentiske situationer.

Praktiske oplysninger

Varighed: ca. 3 timer
Pris: 1000 kr.
For mere information kontakt læringsdesigner Mads Danker Danielsen på mdd@enigma.dk eller ring på telefon 33 41 09 00.


WIFIVE

Det gode digitale fællesskab

WiFive er et gratis undervisningsmateriale til 4.-6. klasser om vores digitale fællesskaber. Det er udviklet i et stærkt samarbejde mellem Danske Skoleelever, TDC og skoleelever fra hele landet. Materialet er udviklet til og af eleverne med udgangspunkt i deres digitale virkelighed.

På ENIGMA kan I booke et opstartsforløb, hvor vi introducerer jer til WiFive og dykker ned i to af materialets moduler om teknologiforståelse og sikkerhed online.
Hjemme i klassen kan I efterfølgende arbejde videre med materialets to andre moduler om den gode tone online og den gode stil. Til slut kan eleverne tage et ”digitalt kørekort” og afprøve deres digitale færdigheder.

Materialet kan downloades på www.wifive.dk

Læringsmål

Dansk:
WiFive understøtter målene for It og kommunikation og det tværgående tema It og medier. Eleverne reflekterer over deres egen brug af internettet, analyserer og diskuterer egne og andres handlinger på sociale medier. Forløbet giver eleverne mulighed for at få en forståelse for og fordybe sig i internettets funktion og betydning samt interaktion på sociale medier.

Praktiske oplysninger

Varighed: ca. 3 timer
Pris: Gratis for de første 25 klasser, der booker (derefter 1000kr.)
For mere information kontakt læringsdesigner Mads Danker Danielsen på mdd@enigma.dk eller ring på telefon 33 41 09 00.