HJEMMESKOLE


Udgangstilladelse til den digitale verden

Mens skolerne er lukkede og de fysiske fællesskaber begrænses får vi tid til at gå på opdagelse i den digitale verden. Det er en god anledning til at øve os i at skabe gode digitale fællesskaber. ENIGMA har her samlet en lille håndfuld materialer, hvor vi sammen kan udforske den digitale verdens stier og vildveje. Vi udvider løbende tilbuddene – følg med her eller på Facebook.


Bliv cybersikker med EMMA – digital sikkerhed

Klassetrin: 3.-6. klasse

Vi bruger rigtig meget tid på internettet, både når vi spiller, lytter til musik, ser videoer, sender billeder og beskeder og taler med hinanden. Men at være på internettet er lidt ligesom at gå rundt i trafikken: Man skal se sig for og passe på sig selv. ENIGMA, Ingeniørforeningen IDA, Børns Vilkår og Center for Cybersikkerhed vil gerne hjælpe dig med at passe på dig selv, dine venner og din familie online. I dette hæfte giver vi dig gode råd og eksempler på, hvad det er, du skal være opmærksom på, og hvad du kan gøre, hvis det går galt.

Vi dykker ned i kommunikationens fantastiske historie sammen med Emma Gad – hun kan nemlig tydeligt huske dengang telefonen blev opfundet og ændrede verden for altid. Hun har en masse gode råd til, hvad vi skal tænke på, når vi bruger teknologien til at tale sammen. Det er op til jer at finde ud af, om Emmas råd kan bruges til noget i den digitale verden.

Hent hæftet Bliv cybersikker med EMMA her.

Lærervejledning

Undervisningsmaterialet har fokus på digital sikkerhed i børnehøjde. Det er anslag til, at børn stifter bekendtskab med cybersikkerhed igennem refleksion, og at børn klædes på til at kunne beskytte sig selv, sine venner og sin familie digitalt.

Hent lærervejledningen her.

 


 

WiFive – det gode digitale fællesskab

Klassetrin: 2-3. klasse og 4-6. klasse

WiFive’s formål er at styrke det digitale fællesskab blandt elever i indskolingen og på mellemtrinnet. Den digitale udvikling har medført, at afstanden mellem mennesker aldrig har været kortere. Imidlertid er vores digitale interaktion på fx sociale medier ofte udfordret af mangel på fællesskab, normer og værdier.

WiFive tager jer igennem fire temaer om den gode tone, den gode stil, teknologiforståelse og sikkerhed online. Til slut kan i tage et digitalt kørekort. Her skal man tage stilling til en række virkelighedsnære situationer og afprøve sine digitale færdigheder ud fra situationer, som man også kunne stå over for i hverdagen.

Materialet er udviklet af Danske Skoleelever og TDC.

Hent WiFive-materialet her.


 

Overvågningens historie – 5 film om overvågningens historie

Klassetrin: 7-9.klasse

Du er omgivet af øjne som aldrig hviler. Af kameraer og mikrofoner som aldrig slukker. Din færden kan følges på nettet på mobilen og på dine indkøb. Er overvågningen blevet en så naturlig del af din hverdag at du ikke skænker den en tanke? Som uskyldig har du jo alligevel ikke noget at skjule?

De fem film viser de menneskelige konsekvenser af 400 års overvågning. Lige fra hemmelig brevåbning under den danske enevælde (1660-1848) aflytning af den elektriske telegraf under 1. verdenskrig (1914-18) censur og overvågning under 2. verdenskrig (1939-1945) aflytningsskandaler under den kolde krig (1954-1991) og nutidens overvågnings­samfund hvor kameraer på hvert gadehjørne mobiltelefoner og internet gør det enkelt at følge os i både det private og offentlige rum.

Find videoerne på Youtube.