0

Velkommen til metaverset. Er du klar til at træde dybere ind i Facebook?

Begrebet metaverse stammer fra den dystopiske roman “Snow Crash” fra 1992 af Neal Stephenson. Nu er begrebet blevet vækket til live på ny af Facebooks grundlægger Mark Zuckerberg, der vil omdanne Facebook fra et socialt medie til et metavers. Altså et digitalt univers, som du kan bevæge dig ind i og lave mange af de samme ting, som du laver ude i “virkeligheden” lige nu.

Zuckerberg mener selv, at man om fem år ikke vil se Facebook som et social medie-firma, men som et metaverse-firma. Om de forudsigelser holder stik, skal man være fremtidsforsker for at vurdere. Lige netop sådan én har vi haft forbi ENIGMAs podcast ALL CAPS til at forklare, hvad metaverset egentligt er og hvordan vi skal forvente at skulle bruge det i fremtiden. Sofie Hvitved fra Institut for Fremtidsforskning taler blandt andet om, hvem der skal bestemme i metaverset, hvordan man skal bevæge sig rundt og hvad man skal lave derinde.

Profile photo of Sofie Hvitved

Det er slet ikke sikkert, at metaverset er en digitalt og syntetisk virkelighed, som man kan træde ind i og hænge ud, feste, arbejde og shoppe i som i “virkeligheden”. Måske har vi allerede skabt et fungerende metavers i form af det todimensionelle internet, som vi kender det i dag. Det er en af de pointer som seniorkonsulent ved Center for Digital Pædagogik Christian Mogensen serverer i podcasten.

Hør samtalen her og bliv klogere på, hvordan fremtidens sociale medier måske kommer til at se ud.

Skribent

Anton Gade-Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.