0

I dag er det 1. april hver dag

For ikke så længe siden var nyhedsforbrugeres sanser skærpet en dag om året. Første april konsumerede vi nyhederne med en vis portion skepsis, for hvem vil fanges i at hoppe på en Aprilsnar? Var du måske en af dem, der tilbage i 1976 stod i kø med dunke og børnebadekar foran De Danske Spritfabrikker i Roskilde for at købe den usælgelige blanding af whisky og snaps, som fabrikken angiveligt ved en fejl var kommet til at producere. Eller måske meldte du dig (sammen med 10.000 andre) i 2002 til casting hos DR for at blive kendt? Forløsningen kommer som regel dagen efter, når de forskellige medier kryber til korset og afslører deres Aprilsnar. Men læsning af avisen første april sætter alle andre dages nyhedsstrøm i relief. Hver enkelt historie bliver læst lidt mere kritisk og med en vis undren over, om den er sand eller falsk. Eller –  sådan var det engang.

I dag er det første april hver dag. Nu bør vi tilgå vores nyheder – alle nyheder – med den samme skeptiske tilgang. For i løbet af ganske kort tid er begreber som ”fake news” og ”alternative sandheder” blevet et vilkår for os alle. Jo mere man tænker over konsekvenserne, jo mere skræmmende bliver de. For hvis vi antager, at vi søger nyheder for at opnå et oplyst grundlag, hvad sker der så, hvis informationerne er fordrejede eller falske? Og hvordan kan man som helt almindelig nyhedsforbruger sikre sig bedst muligt?  Bekymringen deler vi med resten af verden. I 2013 satte World Economic Forum fake news på listen over netop globale udfordringer, fordi udbredelsen af fake news skader demokratiet.

På ENIGMA er vi særligt optagede af at skærpe vores gæsters erkendelse af, at al kommunikation er redigeret – når nogle rækker ud efter din opmærksomhed, så gør de det altid med et formål. Det er ikke svært at aflæse et tv-reklamespot. Vi ved godt, at formålet er at sælge en vare. Vi ved også, at en indsamler fra en velgørenhedsorganisation vil have dig til at spytte i kassen, når han ringer på din dør. Men hvordan kan vi som enkeltpersoner blive bedre til at skelne sandt fra falsk på de sociale medier eller i nyhedsstrømmen?

Grundlæggende handler det om at være udstyret med kritisk sans og skepsis. Og så er det vigtigt at have tillid til kilden. Når ENIGMA er færdigt ombygget og fuldt funktionsdygtigt som museum, bliver en del af udstillingerne viet til at skærpe vores gæsters opmærksomhed på præcis dette felt. I udstillingerne vil der være forskellige værkstedsstationer, hvor du fx kan lære at dobbeltjekke fakta i en nyhed. Vi tilbyder også undervisningsforløb, hvor skoleelever gennem dilemmabaserede rollespil får endnu mere vide om, hvordan de kan udvikle deres kritiske sans som medieforbrugere. Allerede nu inviterer vi en gang om måneden til samtalemiddag. Hver gang med et tema på menuen, og hver gang med ENIGMAs medarbejdere med om bordet for at fortælle lidt om, hvordan man selv kan agere og sikre sig fx mod falske nyheder.

Prøv selv – se nyhederne i aften som om det var 1. april!

Skribent

Jane Sandberg

Jane Sandberg er direktør på ENIGMA. Jane Sanderg is CEO at ENIGMA.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.