0

Om at være vært for Museomix

Hvad får 15 mennesker med helt forskellige fagligheder til frivilligt at bruge en hel lørdag på at udvikle ideer til, hvordan vi kan udvikle vores museum videre i det skisma det er at være et museum, som lige nu ikke har udstillinger og derfor må formidle vores viden på andre måder?

Det spørgsmål stillede vi os selv, da Museomix.dk henvendte sig til os for at høre, om vi kunne være interesserede i at blive det første museum i Danmark, som var værter for et såkaldt Museosprint. Museomix er en forening som oprindeligt er stiftet i Frankrig med fokus på fællesskab og forankret i troen på, at mennesker sammen kan skabe bedre, større og vildere end, hvis vi gør det alene. Foreningens danske gren blev etableret i 2016.

ENIGMA var med til den stiftende generalforsamling, og har holdt et vågent øje med foreningen siden. Både fordi initiativet synes relevant og sympatisk, men også fordi vi som museum for kommunikation har gjort det til en grundregel, at vi selvfølgelig ikke kan leve af at skabe museumsaktiviteter alene baseret på husets egne kompetencer. Hvis vi vil være hus for samtale, dialog og fællesskab, må vi naturligvis række ud og skabe i fællesskab med andre. Først i den proces, tager vi vores egen medicin!

Derfor var vi både glade og stolte over at modtage invitationen til at være værter for MuseoSprint, som er en heldagsworkshop, hvor der inviteres bredt til at udvikle på baggrund af en problemstilling stillet af museet. Men vi diskuterede da internt, om var der virkelig nogle, som ville have lyst til bruge deres lørdag på at arbejde med ENIGMAs problematikker? Ville vi kunne stille med en udfordring, som gav mening for de deltagende? Og hvordan ville vi behandle de indkomne ideer efterfølgende? Alle vores bekymringer blev gjort til skamme den lørdag formiddag, hvor morgenfriske mennesker dukkede op fuld af virketrang og iderigdom.

Efter en introduktion og præsentation af museets konkrete problemfelt, gik der ikke lang tid, før væggene bugnede af gule post-its med ideer til, hvordan problemerne kunne løses. En gruppe var optaget af at bruge museumscafeens take-away-emballage til genstandsformidling – helt lavpraktisk løst med et klistermærke med billede og formidlende tekst, og altid suppleret med et spørgsmål der skaber refleksion eller undren hos den, som måske bare skulle hente en sandwich til at spise i Fælledparken. F.eks. ”For 100 år siden blev postkasserne på Østerbro tømt 6 gange om dagen – hvad betyder det for dig, at der måske slet ikke sendes fysisk post om 10 år?”. En anden gruppe arbejdede med pop-up aktiviteter, hvor museet måske stillede et ”dagens spørgsmål” – måske endda via en gammeldags telefonboks, hvor telefonen kunne ringe på tilfældige tidspunkter, og blive besvaret af en lige så tilfældig forbipasserende. Og så var der gruppen som havde ideer til et spil, som både kunne have en fysisk og en digital variant.

Da dagen var omme, stod vi tilbage med 3 gode og ikke mindst omsættelige ideer, som hver især havde omfavnet vores særlige problematik og med fin forståelse for de helt konkrete udfordringer havde fostret tanker om, hvordan museet kan bruge det benspænd det er, at være midt i en ombygning og derfor uden samlinger til at bringe udviklingen endnu videre. Oven i købet inden for en overkommelig økonomisk ramme.

Vi arbejder nu videre med ideerne, og mon ikke vores gæster lige om lidt henter take-away med formidlende tekster og undrende spørgsmål? Og passerer du en ringende telefon i en telefonboks, så tag den! Det kunne være ENIGMA som stiller dig dagens spørgsmål!

 

Skribent

Jane Sandberg

Jane Sandberg er direktør på ENIGMA. Jane Sanderg is CEO at ENIGMA.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *